Evnen til at planlægge kan gøre en stor forskel for børn. I skolen er det afgørende at kunne planlægge for at styre lektier, projekter og studieaftaler. Men det betyder, at planlægning i sig selv kan blive en sur pligt for mange børn. Derfor kan det være smart at starte med at lære børn at planlægge gennem deres fritidsaktiviteter. Når de lærer grundprincipperne for planlægning, får de gode vaner, som de kan bruge senere i skolen og i deres arbejdsliv.
Der er tre grundlæggende krav, som er typiske for de fleste fritidsaktiviteter, uanset om de er sports-, kultur- eller teknologiorienterede, og det er planlægning, udstyr og træning. Her kan du se, hvordan hver af dem kan bruges til at lære planlægning.
Det er som regel forældrene, der sørger for at få børnene hen til det aftalte sted til tiden, men det betyder ikke, at børn ikke kan tage del i ansvaret. De fleste børn kan uanset alder hjælpe med at planlægge, om det så blot drejer sig om at markere den næste aftale eller øve sig på familiekalenderen derhjemme med en Post-it® Super Sticky Note, eller om et større ansvar med at holde styr på egne skemaer og give besked om det, når de har behov for at blive kørt.
Stort set alle fritidsaktiviteter for børn kræver materialer – sportsudstyr (nogle gange en hel del!), hobbyartikler, nodeark, kostumer eller dragter blot for at nævne nogle stykker. At give børn ansvaret for deres eget udstyr i en tidlig alder er en effektiv metode til at lære dem betydningen af organisering. For små børn kan det være så enkelt som at spørge dem, om, hvad de har brug for til træningen, og bede dem om at udarbejde en tjekliste på en Post-it® Note som de kan krydse af på, når tasken eller rygsækken er pakket. For ældre børn kan det være at lade dem ordne deres eget vasketøj, selv pakke tasker og få dem ud i bilen i god tid.
Mange fritidsaktiviteter stiller krav om masser af øvelse og udenadslære. En effektiv metode til at lære børn at holde styr på en masse oplysninger er med farvekodning af opgaver eller emner efter prioritet. Det lyder kompliceret, men det er egentligt ret enkelt – du skal blot bede børnene om at forsyne de vigtigste emner med en Post-it® Index i deres yndlingsfarve (f.eks. et musikstykke til næste time, en side i en sportsbog eller den næste side i et manuskript, som skal læres udenad). Ældre børn kan anvende forskellige farvekoder til at angive anden- og tredjeprioriteter samt inddele komplicerede emner, så de bedre kan fokusere på relevant indhold.
Enkle skridt som disse kan give børn gode vaner med at organisere, før de er gamle nok til at lære, hvad det vil sige at holde styr på en kalender. Og når det drejer sig om at have styr på alt det vigtige, er der større sandsynlighed for, at de er rustede til at tage et ansvar og få tingene fra hånden.
Hold mig opdateret om Post-it® Brand tilbud med mere!