Vi undersøger nye perspektiver på og ideer til samarbejde og fordelene herved. Som et led i denne proces samarbejder vi med The Motley Fool, som er en velrenommeret førende virksomhed inden for innovative samarbejdsmetoder. The Motley Fool hjælper os med at forstå deres enestående tilgang til bedre og smidigere teamwork.
Med alt lige fra den populære Post-it® Super Sticky Note til Post-it® Dry Erase produkter kan Post-it® Brand tilbyde en række løsninger, der har til formål at viderebringe de allerbedste teamworkoplevelser til dine kolleger. Vi er dog udmærket klar over, at teamwork hverken starter eller slutter med kontorartikler, og det kan ikke mestres med blot et par teknikker.
Samarbejde er en afgørende brik i innovationspleje, og med et sådan fokus følger en myriade af teknikker, der for alvor kan frigøre din virksomheds samarbejdspotentiale. The Motley Fool tror på en helt anden tilgang, når det drejer sig om samarbejdsmuligheder og de produktivitetsgevinster, det kan medføre.
I sidste ende er der ingen ‘samme størrelse passer alle’-metode for opbygning og stimulering af en samarbejdskultur”, siger Mark Brooks, der er Chief Intelligence Officer hos The Motley Fool. “Man skal kigge på, hvad der fungerer internt.
“Og sommetider skal man bare lade tingene ske, observere hvorfor de sker og opbygge/teste derfra”.
For eksempel er The Motley Fool regelmæssigt vært for gratis pizzafrokoster for at samle en række forskellige personer. Fordelene er måske ikke altid lige indlysende, men potentialet for samarbejdsgevinster er enormt.
“For det første vil man nødigt gå glip af gratis pizza”, bemærker Brooks. “Men mad og samtale passer ofte godt sammen. Og under disse samtaler lærer folk som regel hinanden bedre at kende – hvad de brænder for, og hvordan de kommunikerer osv. Det er måske ikke ligefrem direkte samarbejde på dette tidspunkt, men det kan på sigt føre til yderligere samarbejde, mens vi udvikler nye projekter, der måske kan samle forskellige personer og interesser”.
Foruden pizza agerer The Motley Fool også vært for en række spil og arrangementer, som firmaet er næsten lige så berømt for. Foruden værtsskabet for Foolympics – et to ugers arrangement for hele firmaet, hvor der konkurreres i hold om at klare en række forskellige udfordringer – samler The Motley Fool også forskellige personer omkring mindre oplevelser, der også bliver talt en del om.
“Vi bevæger os væk fra samarbejdsaktiviteter med udskæring af cookies”, siger Todd Etter, The Motley Fool's Chief Collaboration Officer. “Vi har f.eks. arrangeret en minigolfdag, hvor teams skulle designe et hul til banen, som hele virksomheden skulle spille".
“Vi har også været vært for en kæledyrszoo, hvor folk kunne være sammen med forskellige dyr i en times tid. Vi har erfaret, at når folk oplever noget nyt, får de mere energi og bliver opmuntret til at tale om innovative og spændende nye løsninger i stedet for at falde tilbage til rutinen med ‘det har virket før, så lad os gøre det igen’. De små ting, som et firma gør, kan for alvor medføre spændende gevinster – alene ved at udsætte personer og teams for nye måder at tænke på”.
Feedback er også vigtig for en virksomheds kultur, da det introducerer og afprøver nye samarbejdsteknikker og -taktikker. Denne tilgang illustreres bedst af, hvordan de benytter deres kontormøbler.
Som Melissa Malinowski, der er Office Culture Director hos The Motley Fool, bemærker: “I 2011 flyttede vi hele vores organisation til én bygning, og vi bad om feedback på, hvordan etagerne skulle organiseres. Det meste feedback, som vi fik, kom fra vores tekniske team, og vi måtte indse, at, fordi teknologien hele tiden ændrer sig, så skulle vi tage højde for samme fleksibilitet i deres arbejdsområde”.
“Grundet den fysiske fleksibilitet i deres arbejdsrum er det tekniske team nu totalt flytbart. Mens det plejede at tage os en hel måned at omstrukturere etageplanen, tager det nu kun 90 minutter at flytte 80 personer. Nye teams kan hurtigt blive dannet og indrette sig selv i den ønskede formation eller bare foretage en lettere justering af deres arbejdsrum, så de nemmere kan høre hinanden. Det er netop fordi, at vi har friheden til at sammensætte teams nærmest efter behov, at vi kan afprøve forskellige løsninger på vores forretningsmæssige udfordringer uden helt at sætte vores daglige drift i bero på grund af logistiske hindringer. Og vi kan takke vores tekniske team for hjælp til en løsning i stedet for den traditionelle ‘topstyrede’ tilgang”.
Nogle virksomheder vil måske anse disse innovative tiltag til samarbejde som værende dyrebar eje, mens The Motley Fool mener, at opdagelsen af samarbejdsmetoder også bør deles eksternt med andre.
“Vi mener, at glimrende ideer kan komme alle steder fra, og hvis en organisation udefra har udviklet en ny løsning, hvorfor så ikke tale med dem om den?”, siger Melissa Malinowski.
“Vi opsøger aktivt relationer med andre virksomheder til dette formål og har endda en stilling, der udelukkende arbejder med disse eksterne partnerskaber”.
“Hvis du kun lytter til dig selv, går du trods alt glip af en langt mere interessant samtale”.
The Motley Fool er en virksomhed inden for finansiel multimedieservice, der tilbyder investorer finansløsninger via forskellige børs-, investerings- og personlige finansprodukter. Desuden er de blevet hyldet som en af USA’s bedste arbejdspladser gennem et samarbejdsmiljø, der samler alle former for ekspertise.
Hold mig opdateret om Post-it® Brand tilbud med mere!