All Post-it® Super Sticky Notes are now made with plant-based adhesive (67% plant-based adhesive).

HISTORIETIDSLINJE

Om Post-it® Brand

I mere end 40 år har Post-it® Brand hjulpet mennesker med at blive mere effektive, kommunikere bedre og udtrykke dem selv på forskellige kreative måder.

  • Selvom disse produkter er blevet så universelle, var deres begyndelse langt fra sikker. Når vi kigger tilbage, minder begyndelsen af vores Canary Yellow™-fænomen os om en værdifuld lektie: Vedholdenhed kan være lige så vigtig som inspiration, når det gælder virkeliggørelse af en ide.

SÅDAN HER STARTEDE DET HELE:

  • Fra opdagelse ...

    Dr. Spencer Silver, en 3M-videnskabsmand forskede flittigt i klæbemidler i laboratoriet. Under processen opdagede han noget besynderligt: et klæbemiddel, som klæbede let fast til overflader, men ikke sad for godt fast på dem.

    "Det var en del af mit job som forsker at udvikle nye klæbemidler, og

dengang var vores ønske at udvikle større, stærkere, sejere klæbemidler," sagde Silver. "Dette var ikke sådan et."

  • Det, Silver opdagede, var noget, der kaldes mikrosfærer, som bevarer deres klæbeevne, men med en "GENPLACERBAR egenskab," som let lader dem skilles fra de påklæbede overflader.

  • Prædiken af evangeliet

    Prædiken af evangeliet

    Silver kæmpede i årevis med at finde en anvendelse for sin opfindelse. Men det afholdt ham ikke fra at råbe højt om fordelene ved sin opfindelse til kollegerne.

    "Jeg blev kendt som hr. Vedholdende, fordi jeg nægtede at give op."

    I mellemtiden var Art Fry, en anden 3M-forsker, frustreret. Hver onsdag aften, når han øvede med sit kirkekor, brugte han små stykker papir til at markere de salmer, de skulle synge til næste gudstjeneste. Da det blev søndag, så han, at de alle var faldet ud af salmebogen.

    Han havde brug for et bogmærke, som ville sidde fast på papiret uden at beskadige siderne.

  • ... Heureka!

    Da han tænkte tilbage på et seminar, han havde deltaget i, om Silvers mikrosfærer, fik han, hvad han nu kalder sit heureka-øjeblik. "Den slags, hvor man får et adrenalinsus." 1

    I samarbejde med Silver begyndte de at udvikle et produkt. Da de engang tog sig selv i at skrive beskeder på deres nye notes for at kommunikere rundt omkring på kontoret, gik ideens fulde potentiale op for dem.

"Jeg tænkte, at det, vi havde her, ikke blot var et bogmærke," sagde Fry. "Det er en helt ny måde at kommunikere på."

  • Prøv det, du vil synes om det

    Fry besluttede sig for at gøre 3M's hovedkvarter til sit forsøgsområde.

Fry leverede nye, selvklæbende notes til hele virksomheden. Medarbejderne elskede dem.

  • 3M lancerede først produktet i fire byer under navnet Press ’n Peel med blandede resultater.

    Fry leverede nye, selvklæbende notes til hele virksomheden. Medarbejderne elskede dem

  • The Boise Blitz

    Markedsføringsfolk valgte at putte produktet direkte i hænderne på forbrugerne. Den massive vareprøveindsats – kendt som the Boise Blitz pga. lanceringen i Boise, Idaho – var en bragende succes. Halvfems procent af dem, der prøvede produktet, sagde, at de ville købe det.

1980 til 1986

  • Notesene var altid et selvreklamerende produkt, fordi kunderne ville sætte dem fast på dokumenter, de sendte til andre, hvilket pirrede modtagerens nysgerrighed

    En stjerne er født

    Notesene spredte sig "som en virus," sagde Fry. "Det var altid et selvreklamerende produkt, fordi kunderne ville sætte notesene fast på dokumenter, de sendte til andre, hvilket pirrede modtagerens nysgerrighed. De ville kigge på den, pille den af og lege med den, og så gå ud og købe en blok til sig selv."

    Silver sagde, at som mange banebrydende nyskabelser var deres et produkt, som ingen troede, de manglede, før de gjorde.

  • Gul får, hvad der tilkommer den

    Den 6. april debuterede Silvers og Frys ubesungne helt i amerikanske butikker som Post-it® Notes.

Den nu ikoniske farve Canary Yellow™ blev valgt ved et tilfælde – et nabolaboratorium havde kun rester af gult papir ved hånden.

  • Lee Iacocca og andre Fortune 500 administrerende direktører skrev til dem for at fortælle, hvor meget de elskede dem. Post-it® Notes introduceres i Canada og Europa.

  • Fremhævelse af storhed

    Fry blev æret med virksomhedens øverste tekniske titel, virksomhedsforsker. "Min største belønning," sagde han, "er at se så mange mennesker bruge og sætte pris på mit produkt." Post-it® Index blev introduceret som en ny måde at organisere med farvekodning, arkivering og Indeksering.

1987 til 1996

Udholdenhed

Post-it® noten fejrede 10 års jubilæum og indgik på mange lister over de bedste forbrugerprodukter fra årtiet.

  • Post-it® Meeting Charts blev introduceret. Brainstorming har aldrig været det samme siden.

    Efter 28 år med virksomheden gik Spencer Silver, medstifter af Post-it® Notes, på pension fra 3M med mere end 22 amerikanske patenter i sit navn.

    Både Silver og Fry afsluttede deres karrierer hos 3M efter at have modtaget de fornemste æresbevisninger for forskning, såvel som adskillige priser inden for international ingeniørvidenskab.

1997 til 2003

  • Post-it® Brand tager til Hollywood

    Hovedrollerne i filmen “Blondiner har det sjovere” påstår at have opfundet Post-it® Notes i tiden efter deres dimission.

En arbejdspladsundersøgelse viste, at en gennemsnitlig professionel nu modtager 11 beskeder på Post-it® Notes hver dag.

  • Post-it® Notes sælges i mere end 100 lande. Det nu berømte Post-it® klæbemiddel bliver fortsat brugt på mange 3M-produkter.

    Post-it® Z-Notes

  • Klæbrige situationer

    Post-it® Super Sticky Notes blev introduceret med et stærkere klæbemiddel, som klæber bedre til lodrette og ikke-glatte overflader.

    I et afsnit af Sex and the City slår Carries kæreste op med hende på en Post-it® note.

2004 til i dag

  • Hænger på dig

    Post-it® Notes fejrer 25 års jubilæum.

    I sæsonafslutningen af Greys Hvide Verden skriver Meredith Grey og Derek Shepherd deres ægteskabsløfter på Post-it® Notes.

  • Verden bemærker det

    Post-it® Notes kan nu fås i mere end 150 lande. Samlet set findes der mere end 4.000 Post-it® produkter.

    Silver er overvældet over at have se Post-it® Notes i film, mosaik-popkunst og millioner af menneskers hverdag. “Det faktum, at de fuldstændigt er eksploderet som produkt, er mere, end jeg nogensinde havde turdet håbe på.”

  • 1 CNN online udgave. Tirsdag, 4. april 2013

    3M, Post-it og farven Canary Yellow er varemærker tilhørende 3M. © 3M 2016


VIL DU HAVE FLERE TIPS & IDEER?

Hold mig opdateret om Post-it® Brand tilbud med mere!