Selvom disse produkter er blevet så universelle, var deres begyndelse langt fra sikker. Når vi kigger tilbage, minder begyndelsen af vores Canary Yellow™-fænomen os om en værdifuld lektie: Vedholdenhed kan være lige så vigtig som inspiration, når det gælder virkeliggørelse af en ide.
Dr. Spencer Silver, en 3M-videnskabsmand forskede flittigt i klæbemidler i laboratoriet. Under processen opdagede han noget besynderligt: et klæbemiddel, som klæbede let fast til overflader, men ikke sad for godt fast på dem.
"Det var en del af mit job som forsker at udvikle nye klæbemidler, og
Det, Silver opdagede, var noget, der kaldes mikrosfærer, som bevarer deres klæbeevne, men med en "GENPLACERBAR egenskab," som let lader dem skilles fra de påklæbede overflader.
Silver kæmpede i årevis med at finde en anvendelse for sin opfindelse. Men det afholdt ham ikke fra at råbe højt om fordelene ved sin opfindelse til kollegerne.
"Jeg blev kendt som hr. Vedholdende, fordi jeg nægtede at give op."
I mellemtiden var Art Fry, en anden 3M-forsker, frustreret. Hver onsdag aften, når han øvede med sit kirkekor, brugte han små stykker papir til at markere de salmer, de skulle synge til næste gudstjeneste. Da det blev søndag, så han, at de alle var faldet ud af salmebogen.
Han havde brug for et bogmærke, som ville sidde fast på papiret uden at beskadige siderne.
Da han tænkte tilbage på et seminar, han havde deltaget i, om Silvers mikrosfærer, fik han, hvad han nu kalder sit heureka-øjeblik. "Den slags, hvor man får et adrenalinsus." 1
I samarbejde med Silver begyndte de at udvikle et produkt. Da de engang tog sig selv i at skrive beskeder på deres nye notes for at kommunikere rundt omkring på kontoret, gik ideens fulde potentiale op for dem.
Fry besluttede sig for at gøre 3M's hovedkvarter til sit forsøgsområde.
3M lancerede først produktet i fire byer under navnet Press ’n Peel med blandede resultater.
Markedsføringsfolk valgte at putte produktet direkte i hænderne på forbrugerne. Den massive vareprøveindsats – kendt som the Boise Blitz pga. lanceringen i Boise, Idaho – var en bragende succes. Halvfems procent af dem, der prøvede produktet, sagde, at de ville købe det.
Notesene spredte sig "som en virus," sagde Fry. "Det var altid et selvreklamerende produkt, fordi kunderne ville sætte notesene fast på dokumenter, de sendte til andre, hvilket pirrede modtagerens nysgerrighed. De ville kigge på den, pille den af og lege med den, og så gå ud og købe en blok til sig selv."
Silver sagde, at som mange banebrydende nyskabelser var deres et produkt, som ingen troede, de manglede, før de gjorde.
Den 6. april debuterede Silvers og Frys ubesungne helt i amerikanske butikker som Post-it® Notes.
Lee Iacocca og andre Fortune 500 administrerende direktører skrev til dem for at fortælle, hvor meget de elskede dem. Post-it® Notes introduceres i Canada og Europa.
Fry blev æret med virksomhedens øverste tekniske titel, virksomhedsforsker. "Min største belønning," sagde han, "er at se så mange mennesker bruge og sætte pris på mit produkt." Post-it® Index blev introduceret som en ny måde at organisere med farvekodning, arkivering og Indeksering.
Post-it® Meeting Charts blev introduceret. Brainstorming har aldrig været det samme siden.
Efter 28 år med virksomheden gik Spencer Silver, medstifter af Post-it® Notes, på pension fra 3M med mere end 22 amerikanske patenter i sit navn.
Både Silver og Fry afsluttede deres karrierer hos 3M efter at have modtaget de fornemste æresbevisninger for forskning, såvel som adskillige priser inden for international ingeniørvidenskab.
Hovedrollerne i filmen “Blondiner har det sjovere” påstår at have opfundet Post-it® Notes i tiden efter deres dimission.
Post-it® Notes sælges i mere end 100 lande. Det nu berømte Post-it® klæbemiddel bliver fortsat brugt på mange 3M-produkter.
Post-it® Super Sticky Notes blev introduceret med et stærkere klæbemiddel, som klæber bedre til lodrette og ikke-glatte overflader.
I et afsnit af Sex and the City slår Carries kæreste op med hende på en Post-it® note.
Post-it® Notes fejrer 25 års jubilæum.
I sæsonafslutningen af Greys Hvide Verden skriver Meredith Grey og Derek Shepherd deres ægteskabsløfter på Post-it® Notes.
Post-it® Notes kan nu fås i mere end 150 lande. Samlet set findes der mere end 4.000 Post-it® produkter.
Silver er overvældet over at have se Post-it® Notes i film, mosaik-popkunst og millioner af menneskers hverdag. “Det faktum, at de fuldstændigt er eksploderet som produkt, er mere, end jeg nogensinde havde turdet håbe på.”
3M, Post-it og farven Canary Yellow er varemærker tilhørende 3M. © 3M 2016
Hold mig opdateret om Post-it® Brand tilbud med mere!